(Her)startende leerkracht

Stichting Quadraten wil goed onderwijs bieden aan kinderen en een plek zijn om te groeien. Dit geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor onze medewerkers. Wij zijn een lerende organisatie. Quadraten is toekomstgericht en werkt met professionals die willen blijven leren, reflectie hebben op het eigen handelen en goede recente kennis hebben van onderwijs. Het ambacht staat centraal.

In het begin van een carrière is het stimuleren en waar mogelijk versnellen van de professionele ontwikkeling en voorkomen van uitval van startende leerkrachten. Hierdoor is er meer ruimte en tijd voor de startende leerkracht tot het ‘ingroeien’ in het vak. Om de theorie direct aan de praktijk te kunnen koppelen. Om beter te worden in het werk en mee te evalueren met de steeds veranderende context binnen het onderwijs

Quadraten begeleidt de (her)startende leerkrachten en LIO studenten door het inzetten van ervaren en getrainde coaches. Begeleiding voor (her)startende leerkrachten en LIO studenten binnen Quadraten ziet er als volgt uit:

  • Een ervaren en vast maatje in de basisschool waar de startende leerkracht terecht kan met praktische vragen, of om even stoom af te blazen; dit is een onderdeel van het taakbeleid van de school, het is aan de directeur van de basisschool om dit vorm te geven
  • Gerichte coaching voor de startende leerkracht, waarin klassenbezoeken en gesprekken een onderdeel zijn. Coaching is een onderdeel van bekwaamheidsbevordering en wordt opgenomen in het taakbeleid van de school. Zo nodig kan specifieke deskundigheid worden ingezet (supervisie, beeld coaching)
  • Per schooljaar enkele themabijeenkomsten; via een inventarisatie wordt gevraagd bij welke onderwerpen de behoefte van de startende leerkrachten ligt. Voor de invulling van de bijeenkomsten kan Quadraten een beroep doen op specialisten in eigen organisatie (interne specialisten, ondersteuningsteam Quadraten, BICT’ ers enz.) of buiten de organisatie. Er kan onderscheid gemaakt worden in activiteiten voor eerste-, tweede- of derdejaars startende leerkrachten
  • Gestructureerde intervisiemomenten, gekoppeld aan de themabijeenkomsten, geleidt door ervaren intervisiebegeleiders